Jak otevřít restauraci? Průvodce krok za krokem

Jak otevřít restauraci, která nejen splní vaše sny, ale především se udrží na trhu? Dobrý nápad je základ. Pořízení toho správného gastronomického zařízení vyžaduje pečlivé plánování a pozornost věnovanou každému aspektu. Důležitá je také vytrvalost. V tomto průvodci vás provedeme všemi kroky - od prvních konceptů až po reklamu vašeho nového podniku. Splňte si váš gastronomický sen!

Jak otevřít restauraci? Začněte s nápadem a analýzou trhu.

Jak otevřít restauraci krok za krokem? Otevření vlastní restaurace začíná jasně definovanou vizí. Aby byla restaurace úspěšná, musí její profil odpovídat poptávce na trhu a odlišovat se od konkurence. Začněte analýzou - zjistěte, co je ve vaší oblasti oblíbené. Zjistěte si více informací o samotném regionu nebo zemi. Pokud se chcete dozvědět o trendech v čeké gastronomii, začněte s veřejně dostupnými informacemi.

"Na trhu, který se potýká se stále rostoucími cenami sílí typy provozoven, které nabízejí výhodné ceny. Lidé nechtějí zbytečně přeplácet, oceňují známá a osvědčená řešení, od kterých vědí, co mohou očekávat. Proto roste obliba provozoven typu jako jsou pizzerie a rychlá občerstvení. Tyto podniky patří k nejnavštěvovanějším - téměř polovina klientely navštěvuje tento typ podniků." Dorota Žukowska

Spotřebitelé se řídí především chutí jídla (58 %) a cenou (25 %), zatímco zdravotní nezávadnost pokrmů je prioritou pouze malé skupiny lidí (8 %). Sledování gastro trendů je dobrý nápad, ale skvělé je najít mezeru, kterou zatím žádný konkurent nevyplnil. Přínos to však má pouze v případě, že je daná mezera dostatečně velká, aby zajistila danému podniku zisk. Proto se nezapomeňte seznámit s cílovou skupinou  - můžete se dokonce zeptat místních obyvatel v dané oblasti, co jim chybí.

Dále je důležité sladit ingredience a položky menu s profilem restaurace. Pokud se zaměřujete na nízké ceny, ujistěte se, že vám náklady na suroviny a přípravu pokrmů umožní udržet konkurenceschopnou marži. U náročnějšího menu restaurace vsaďte na kvalitu a sezónnost produktů, abyste přilákali a hlavně neodradili náročnější klientelu.

Jak vytvořit přesný obchodní plán?

Jak otevřít vlastní restauraci? Každý, kdo uvažuje o otevření vlastní restaurace, by měl začít vytvořením solidního podnikatelského plánu. V gastronomii vede nedostatek přesného plánování k finančním nebo organizačním problémům. Podnikatelský plán není jen dokument, ale především nástroj, který pomáhá analyzovat potenciální příležitosti, hrozby a definovat strategii postupu.

V dokumentu uveďte podrobné náklady na prostory, vybavení, personál a nákup potravin. Naplánujte také rozpočet na marketing a první měsíce provozu, kdy mohou být příjmy nižší. Jasně definujte cíle, kterých  chcete dosáhnout v krátkodobém i dlouhodobém horizontu, s přihlédnutím k typu restaurace - podnikatelský plán je vaším klíčem k úspěchu. Pokud jste to nikdy nedělali, seznamte se s metodou SMART. Je to nástroj, který vám pomůže efektivně stanovit cíle.

  • S - specifický - cíl by měl být jasně definovaný a srozumitelný. Vyhněte se obecným pojmům.

Příklad: místo "Zvýšit prodej" zadejte "Zvýšit prodej o 20 % za 3 měsíce".

  • M - měřitelný - cíl musí být měřitelný, aby bylo možné posoudit pokrok.

Příklad: "Zvýšit počet prodaných jídel o 20 % během čtvrtletí".

  • A - dosažitelný - cíl by měl být realistický a dosažitelný s dostupnými zdroji.

Příklad: "Snížit provozní náklady o 10 % za šest měsíců" místo "Snížit je o 50 %".

  • R - Relevantní - cíl musí být v souladu s vašimi prioritami a potřebami organizace.

Příklad: "Zvýšení viditelnosti na sociálních sítích" má smysl, pokud chcete oslovit mladší zákazníky.

  • T - Time-bound (0-určeno v čase) - určete přesné datum, kdy bude cíl splněn.

Příklad: "Do konce příštího měsíce představte nový jídelní lístek".

Důkladná analýza SWOT bude také cenná pro identifikaci silných a slabých stránek nápadu, stejně jako možných rizik a příležitostí pro rozvoj. Nezapomeňte konzultovat podnikatelský plán s člověkem, který se na to specializuje.

Jak otevřít restauraci - náklady

Jak otevřít restauraci náklady. Když už mluvíme o započítávání nákladů, jaké mohou být náklady na otevření vaší restaurace? V závislosti na městě, velikosti a umístění stravovacího zařízení se neuvěřitelně liší. Také na výběru jídelního lístku, který ovlivní cena surovin a na samotném způsobu jejich získání. Odhaduje se však, že na otevření vlastního podniku budete potřebovat od 250 tisíc výše - nižší rozmezí se samozřejmě týká malých cateringových podniků, včetně food trucků. Profesionální restaurace může vyžadovat kapitál kolem 3 milionů korun. Co tvoří tyto náklady?

Prostory a umístění restaurace

Pronájem restaurace v centru města bude dražší, ale pro potenciální zákazníky viditelnější. Provozovna na okraji města sice ušetří peníze, ale musíme mít na paměti, že může vyžadovat větší investice do reklamy a přístupu. Vyplatí se proto pečlivě propočítat finanční prognózy - levnější prostory vás v dlouhodobém horizontu nebudou vždy stát méně.

Na cenu má samozřejmě vliv i velikost podniku. Menší stravovací zařízení lze pronajmout již za 20 000 měsíčně. Na druhou stranu za velkou provozovnu v samém centru města můžeme zaplatit mnohonásobně víc. Pokud jde o koupi - malé prostory k rekonstrukci stojí od 500 tisíc korun a velmi velké se pohybují také mnohonásobně výš.

Můžete také začít podnikat v cateringu typu food truck. V závislosti na době pronájmu, velikosti vozidla a jeho vybavení se náklady mohou pohybovat přibližně od 15 000 čistého měsíčně + náklady na pronájem. Záležína městě a oblasti provozu.

Vybavení restaurací

Nákup gastronomického vybavení, jako jsou trouby, chladničky, mrazničky nebo myčky nádobí, je jednou z největších investic. Kromě toho je třeba zvážit nákup vybavení jako je nábytek, nádobí a také dekorativní prvky, které ovlivní atmosféru každého podniku. Profesionální gastronomické vybavení je nezbytné pro zajištění bezproblémového chodu kuchyně a zárověň pohodlí hostů.

Gastronomické potřeby

Pravidelné dodávky čerstvých surovin stojí nemalé peníze a proto se vyplatí se spolupracovat s místními dodavateli, abyste snížili náklady a zvýšili kvalitu svých pokrmů. Nezapomeňte, že náklady na zásobování se liší v závislosti na profilu restaurace. První nákup bude o něco dražší.

Kvalifikovaný personál

Zaměstnávání kuchařů, číšníků a vedoucích pracovníků zahrnuje mzdy, příspěvky na sociální zabezpečení a případné školení. Zkušený kuchař nebo profesionální číšník je však investicí, která ovlivní kvalitu služeb a spokojenost hostů. Malý personál nás bude stát celkem 30 až 90 tisíc.

A další...

Kromě bežných výdajů je třeba zahrnout příspěvky na sociální a zdravotní zabezpečení (pro majitele), daně, licenční poplatky (např. za hudbu) a marketing pro přilákání prvních zákazníků. To jsou náklady, které lze ve fázi plánování snadno opomenout.

Jak otevřít restauraci bez peněz?

Jak otevřít restauraci bez peněz? Seznámili jsme se s náklady, ale odkud vezmeme kapitál? Jak otevřít restauraci bez financí - a je to vůbec možné? Je to možné. Existují způsoby, jak začít podnikat v restauračním průmyslu s omezeným rozpočtem. Klíčem je maximálně využít dostupné zdroje a získat financování z alternativních zdrojů.

1. Granty a dotace

Na podnikání v oblasti stravování je možné získat podporu: z úřadu práce, programů nebo fondů Evropské unie. Tyto prostředky lze využít na nákup vybavení, úpravu prostor nebo první propagační kampaň. Před podáním žádosti si pečlivě přečtěte požadavky a ujistěte se, že váš podnikatelský plán nemá mezery, je promyšlený a úplný.

2. Crowdfunding

Crowdfunding ve volném překladu znamená "hromadné financování" - mnoho lidí přispívá malými částkami na určitý nápad. Nejčastěji se tak děje prostřednictvím online platforem. Je to možnost pro lidi se zajímavým nápadem, zejména charitativním (např. včetně zaměstnávání osob se zdravotním postižením). Představte svůj koncept a přesvědčte lidi, že stojí za to do něj investovat. Na oplátku můžete nabídnout například pozvání na otevření podniku nebo jmenovité poděkování v místě konání.

3. Soukromí investoři

S otevřením vlastní restaurace vám může pomoci investor. Je však důležité připravit propracovaný podnikatelský plán a ukázat potenciál své restaurace. Investoři hledají ziskové projekty, proto ukažte, čím bude váš podnik v českém gastronomickém odvětví vynikat.

4. Minimalizace nákladů

Spolupráce s místními dodavateli a používání sezónních produktů poněkud sníží náklady. Zvolte také bezplatné formy propagace, například atraktivní aktivity na sociálních sítích. Pokud máte omezené finanční prostředky, zvažte založení podniku s foodtruckem - jedná se o mnohem levnější cateringový podnik.

Nedostatek velkého rozpočtu nemusí být překážkou. Důležitý je strategický přístup a kreativní využití dostupných možností.

Jak otevřít restauraci krok za krokem, abyste splnili všechny formality?

Založení podniku:

  • Podejte žádost online na kterémkoli městském či obecním úřadě. Ve formuláři uveďte název společnosti, adresu, datum zahájení podnikatelské činnosti a formu zdanění (např. paušální daň, paušál).
  • Po přihlášení živnosti obdržíte ičo (daňové číslo) a vaše podnikání bude nahlášeno příslušnému finančnímu úřadu.

Oznámení sociální a zdravotní pojišťovně:

  • Do 7 dnů od registrace se nahlaste na Úřadu sociálního zabezpečení a na Zdravotní pojišťovně.

Pravidelné placení příspěvků na sociální a zdravotní pojištění je povinností každého podnikatele - zohledněte tyto náklady ve svém rozpočtu.

Zaměstnávání zaměstnanců:

  • Nahlásit každého nového zaměstnance na sociální a zdravotní pojišťovně do 7 dnů od podpisu smlouvy.
  • Nezapomeňte, že s najímáním zaměstnanců jsou spojeny další náklady: mzdy, odvody zaměstnanců a případné školení (např. v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci).

Ohlášení prostor hygienické inspekci:

  • Než začnete provozovat restauraci, požádejte o přidělení prostor hygienickou inspekci. Žádost musí obsahovat podrobné informace o provozovně (rozměry, rozmístění zařízení, vybavení).
  • Prostory pro stravování musí splňovat určité hygienické normy jako je dostatečné větrání, dlažba na podlaze, hygienické zařízení a vhodný prostor pro skladování odpadu.

Další formality:

  • Zajistěte, aby prostory splňovaly požadavky požární bezpečnosti - včetně instalace hasicích přístrojů a značek nouzových východů.
  • Nezapomeňte si založit firemní účet a najít spolehlivou účetní firmu.
  • Pokud plánujete podávat alkohol, požádejte místní úřad o licenci k jeho prodeji.
  • Vypracování dokumentace HACCP (analýza rizik a kritických kontrolních bodů) - je povinností každého stravovacího zařízení.

Výběr stravovacího zařízení

Náklady na otevření restaurace částečně závisí na výběru prostor. Neměli byste se však rozhodovat pouze podle kritérií "velká nebo malá" a "v centru města nebo na jeho okraji". Prostory by například měly odpovídat profilu restaurace - pokud chcete vytvořit idylické nebo luxusní místo, hledejte prostor, který vám to umožní. Kromě toho je vhodné zvážit dostupnost nebo možnost parkování autem. Při výběru místa pro restauraci se řiďte následujícími doporučeními:

  1. Příjemné nebo nepříjemné sousedství.
  2. Blízkost úřadů, univerzit, škol nebo turistických atrakcí.
  3. Vzdálenost od konkurence.
  4. Blízkost strategických míst, jako jsou parkoviště, zastávky veřejné dopravy a nákupní centra.
  5. Přístup a parkování.
  6. Viditelnost prostor a značení.
  7. Právní a hygienické požadavky na stravovací zařízení.
  8. Potřeba přizpůsobit prostory (rekonstrukce, úprava zařízení).
  9. Marketingový potenciál lokality - např. rušné ulice nebo atmosférické uličky.
  10. Vyhlídky na rozvoj - získá lokalita v budoucnu na hodnotě?

Dobrá poloha má vliv nejen na pohodlí zákazníků, ale také na první dojem vaší restaurace. Nezapomínejte, že i to nejlepší jídlo může ztratit na špatném přístupu, neatraktivním prostředí nebo nedostatečné viditelnosti. Výběr místa je investice, která by měla být promyšlená a strategická.

Příprava restauračního menu

Stolování začíná očekáváním, které se rodí právě při pohledu na jídelní lístek. Jídelní lístek restaurace není jen seznam jídel, ale vizitka, která hostům říká, co mohou od vašeho stravovacího zařízení očekávat. Dbejte na ucelenou a atraktivní nabídku, přizpůsobenou charakteru místa a očekáváním vašich hostů.

Můžete se vydat různými směry. Zaměřit se na kvalitu, čerstvost, místní potraviny a tím se odlišit od konkurence. Nebo se můžete se vydat jiným směrem - optimalizovat ceny a servírovat jednoduše, rychle a levně. Existují také místa, kam klienti chodí ochutnávat nová, exotická jídla. Něco pro zvědavce, co jinde těžko najdete. Například exotická nebo experimentální kuchyně. Taková místa se dobře propagují na sociálních sítích - zákazníci totiž často hledají místa, kde si dají svou oblíbenou, ale vzácnou gastro raritu, nebo poznají nové chutě. Jídelní lístky jsou základem marketingové strategie - nezapomínejme na to!

Při kalkulaci cen nezapomeňte, že musí odrážet hodnotu pokrmů a zároveň zajistit ziskovost. Zohledněte náklady na potraviny, personál, marži a provozní náklady. Úkolem je vyvážit atraktivitu cen s kvalitou podávaných pokrmů.

Vybavení restaurací

Správné vybavení restaurace ovlivňuje pohodlí, efektivitu a kvalitu každého provozu , jeho výběr vyžaduje promyšlený přístup. Nejlepší je získat určité znalosti o jednotlivých kategoriích vybavení. Vybavení restaurace by mělo být také správně přizpůsobeno prostoru, který je k dispozici. Dále předpokládanému provozu a nárokům na konkrétní funkce zařízení. Proto je vhodné sestavovat vybavení se znalostmi odborníka z obchodu, který nabízí kompletní vybavení gastronomických kuchyní a provozoven.

  • Nerezový nábytek, jako jsou stoly, police nebo skříňky, patří ke standardnímu vybavení kuchyně.  Je odolný, hygienický a snadno se čistí - prakticky nenahraditelný.
  • Ohřívací zařízení, jako jsou plynové nebo indukční sporáky, kombinované trouby a fritézy, jsou základem každé kuchyně.  Vyplatí se investovat do energeticky úsporných modelů , které sníží provozní náklady. Například kombinované trouby jsou univerzální a ideální pro nejrůznější provozovny.
  • Chladničky a mrazničky jsou rovněž nezbytným vybavením provozovny. Při jejich výběru je třeba věnovat  pozornost kapacitě a certifikátům energetické úspornosti . Chladničky a mrazničky s rychlým chlazením jsou užitečné zejména pro provozovny, které chtějí skladovat dříve připravené potraviny bez ztráty kvality.
  • Kvalitní myčky nádobí pro gastronomii vám zase usnadní udržování hygieny v kuchyni.  Podpultové modely se budou dobře hodit do menších provozoven , zatímco myčky s odsavačem par a tunelové myčky jsou určeny pro restaurace, které obsluhují větší počet hostů. Je vhodné vybírat spotřebiče, které šetří vodu i energii, což z dlouhodobého hlediska výrazně snížuje náklady.
  • Barové vybavení, jako jsou výrobníky ledu a barmanské mixéry, slouží především v podnicích s širokou nabídkou nápojů a koktejl barů. V těchto podnicích jsou nezbytným vybavením. Výrobníky ledu by měly být obzvláště účinné, aby zajistily nepřetržitý provoz během špiček.  Mixéry by zase měly být vybírány ty s vysokou regulací otáček , aby zvládly rychle a účinně rozmixovat různé nápoje.

Doporučujeme nakupovat zařízení od dodavatelů s kompletním servisem, kteří poskytují technické poradenství a záruční servis. Vhodně zvolené vybavení by samozřejmě mělo splňovat hygienické a ergonomické požadavky. Nezapomeňte také, že investicí do kvality předejdete poruchám, zvýšíte produktivitu a vybudujete pevný základ pro úspěch vaší restaurace.

Software pro restaurace (PoS)

Nezapomeňte na systém PoS (Point of Sale). Je to software, který podporuje vaše stravovací služby. Zejména, pokud plánujete otevřít větší restauraci s početným personálem. Usnadní vám správu objednávek a účetnictví nebo sledování stavu zásob. PoS automatizuje mnoho důležitých procesů, podporuje rychlou obsluhu zákazníků a integruje se s platebními systémy. A to znamená více času na rozvoj a provoz vašeho podniku.

Jak najít kvalifikované zaměstnance

Zpočátku je těžké najít někoho, komu můžete svěřit vlastní restauraci, ale vyplatí se hledat zaměstnance, kterým můžete důvěřovat. Takové, se kterými budete společně pracovat na tom, aby vaše restaurace byla úspěšná. Najímání zaměstnanců v gastronomii by mělo být založeno na hledání společné řeči, snadné komunikaci - protože ta je v tomto oboru nejdůležitější. Pokud na to máte rozpočet, najměte si kvalifikovaný personál. Pokud ne, dejte šanci nováčkům, kteří prokázali otevřenost, nasazení, pečlivost a komunikační schopnosti. Pokud chcete udržet morálku a přimět zaměstnance, aby tento podnik brali jako svou vlastní restauraci, nezapomeňte na ocenění tvrdé práce, jasný systém odměňování a transparentnost.

Marketing, aneb jak přilákat zákazníky

Jak otevřít restauraci je jedna věc. Jak zaujmout potenciální zákazníky, odlišit se od konkurence a hlavně, udržet si zájem, to je věc druhá. Podnikání v gastronomii není nejjednodušší, proto se vyplatí investovat do marketingu.

Než začnete cokoli plánovat, musíte definovat svou cílovou skupinu. To znamenácharakterizovat skupinu lidí, kteří budou mít o restauraci podobného typu, jako je ta vaše zájem. Vyplatí se vytvořit personu - soubor zcela konkrétních charakteristik vzorového zákazníka - to vám pomůže se s ním ztotožnit a lépe mu porozumět. Je to krok blíže k pochopení zákaznických preferencí, postojů a očekávání.

Abyste přitáhli zájem potenciálních zákazníků, potřebujete tzv. kontaktní místo - setkání mezi značkou a spotřebitelem, např. prostřednictvím online reklamy, umístěných webových stránek, účasti na místních akcích, plakátu, letáku, billboardu... Jakou formu byste měli zvolit? Zde se opět vracíme k personě - k formě, se kterou se náš typ zákazníka s největší pravděpodobností setká.

Pokud chcete přilákat zákazníky, musíte se umět dobře prezentovat a vyniknout. Nyní je čas určit si UVP - jedinečnou nabídku hodnoty vaší společnosti. Najděte věc, která lidi přesvědčí, aby se stravovali u vás a ne u vašeho konkurenta - a propagujte ji.

Pokud jde vše podle plánu, zákazník se objeví ve vaší provozovně a něco si pravděpodobně objedná. Nezapomínejme však na jeho udržení. Především musí být se svou návštěvou spokojen. A to je záležitost prezentace, chuti, ceny, atmosféry, příjemné obsluhy atd. Tedy všeho, o co se musí postarat každý gastronomický podnik. Musí mít impuls k tomu, aby se vrátil. Nejčastěji ho k tomu povzbudí opakovaná reklama. A to například sleva, nový sezónní nebo limitovaný pokrm, akce nebo soutěž. Nezapomínejte na to, že stálí zákazníci zajišťují stabilní zisk - tak se o ně co nejlépe starejte!

ČASTO KLADENÉ DOTAZY

  1. Jak si otevřít gastro podnik? Podnikání můžete zaregistrovat online nebo na kterémkoli městském či obecním úřadě vyplněním formuláře. Otevřením podniku se stanoví lhůta sedmi dnů pro nahlášení na správu sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovnu pro odvody.
  2. Mohu získat finanční prostředky na otevření restaurace? Ano, můžete požádat o finanční podporu. Zjistěte, zda ji můžete získat například od úřadu práce, z programů EU nebo z místních fondů na podporu podnikatelů. Nezapomeňte, že dobře připravený podnikatelský plán zvyšuje vaše šance na získání finančních prostředků.
  3. Jak vybrat správné vybavení restaurace? K základnímu vybavení restaurace patří topná zařízení, chladničky, myčky nádobí a nerezový nábytek. Výběr by měl být přizpůsoben typu restaurace a předpokládanému provozu. Je vhodné vybírat obchody s uceleným sortimentem gastronomického vybavení. V případě potřeby se obraťte na prodejnu.
  4. Jak můžete svou restauraci odlišit od konkurence? Zaměřte se na jedinečný profil restaurace. Můžete využít speciální menu, jedinečnou atmosféru nebo neobvyklé umístění. Nezapomeňte na aktivní marketing - ten může probíhat jak online (sociální média, webové stránky), tak offline (letáky, místní akce).

Přidej komentář

Údaje označené (*) jsou povinné Vaše údaje budeme zpracovávat v souladu s našimi Zásady ochrany osobních údajů.